Lchf som funkar


Nu kommer en lång rabbling av vad jag äter. Har fått minus 4 kg på 7 dagar av en anledning. Den största anledningen är att jag inte har fuskat. 

Lite bakgrund: istället för att stirra mig blind på att livsmedel har mindre än 5% kolisar per 100g så försöker jag räkna antal kolisar jag får i mig. Tex mjölk. 5kol per 100g. Så dricker jag ett glas blir det 250g= 12,5 st kolisar. (Många!!) Detta får mig att skippa flytande kolhydrater. Steg 1: Drick bara vatten (fun light när det värsta sockersuget lagt sig efter några dagar. Men bara ett glas om dagen)
När jag käkar korv har jag på senap som har 45/100g. Lägger jag då på 5 g på korven så får jag i mig 2 st kolisar. Inte så många. Trixet e vågen. Väg väg väg. Allt. Räkna. Steg 2: Använd vågen. Jämt. 



Här är vår matlista senaste veckan. Pestolasagnen åt jag som "sista måltid" Tog extra mycket. Hehe sen har jag i princip käkat samma som grabbarna.

3/8 Köttfärssås med ost. Utan pasta. 
4/8 Åt jag köttfärssåsen från den 3/8
5/8 Åt jag kassler med paprikasås och sugersnaps med smör på
6/8 Bytte vi mat å käkade makaroner å korv. Jag åt korv och två stekta ägg (och senap) :-)
7/8 Pastasås med kött, gjort med krämfräs, Philadelphiaost och grädde. Åt utan pasta helt enkelt. 
8/8 Bytte vi å käkade hemgjord kebabsallad. Istället för den vita såsen så tog jag krämfräs. 
9/8 Kyckling i jordnötssås. Åt utan ris. Bland det bästa jag vet. Mums! Hade broccoli till. 

Till frukost har jag 
▪️äggröra på ägg grädde och smör. Ibland med skinka. 
Eller favoriten just nu
▪️smoothie på hallon kvarg 125g 1dl hallon 1 tsk sukrin melis och 1-2dl kallt vatten. Ibland två "bollar" fryst hackad spenat. Vill inte ha den tjock utan som nyponsoppa i konsistensen därav så pass mycket vatten. Det fyller ut magen bra oxå å håller en mätt. 
▪️två stekta ägg med ost mellan funkar oxå. Med majonnäs och vatten att dricka 



Till lunch har det blitt rester eller pannbiff som jag har färdiga i frysen. Har gjort dom själv med extra ägg i smeten och mandelmjöl istället för ströbröd. Dom får ingen annan röra :-) Äter dom med en eller två sorters ost, lite senap och en klick krämfräs. 

Kvällsmål har jag tagit nåt litet bara. En lchf-muffins eller en mugcake. 
Mitt mantra är:
Man dör inte av att vara lite hungrig ibland. 
Frukost äter jag efter Love sovit första gången på morgonen. Så runt kl9. Har då varit vaken i 3 timmar. Så jag e hungrig. 

Nötter: Macadamiannötter och paranötter käkar jag. Lite cashew och mandel oxå. 
Som fre och lördagsmys denna vecka käkade jag sammanlagt 300g cashew (alldeles för mycket men det kompenserades av att jag knappt käkat nå kolisar på dagen) och en paket med glada kon-ostar. 
Kan verkligen rekommendera dom. Nästan inga kolisar. Å dom e goda när man e sugen på nåt. 2-3 st sånna och 4-5dl kallt vatten. Så slutar suget. 

Som ni märker e jag inte så förtjust i grönsaker heller så lchf utan så mycket grönsaker käkar jag ;-)

Viktigt e när suget sätter in, att det finns nåt man VILL äta som är okej att äta tillgängligt. Annars blir det socker. 
Kubosten, lchf-muffins eller ost/skinkrollader med en klick Philadelphiaost e bra "snacks" Och nötter. Men jag väger dom. Max 20g per dag. Och en halv liter vatten. Så fort jag käkat nåt så dricker jag 5dl vatten till. Fyller ut magen finfint. Får nog i mig ca3 liter per dag (lunch 5dl mellis 5dl snacks 5 dl middag 5dl kväll 5 dl, sen dricker man när man e törstig oxå å då står flaskan så fint i kylen så det e bara å dricka)

Så. Nu ska jag fortsätta gå ner i vikt ett tag till. Imorgonbitti tror jag det blir äggröra även om jag mest gillar smoothie just nu. Å så rester av chiliconcarnen till lunch. På kvällen äter jag rester av en gryta vi gjorde förra veckan medan grabbarna får käka våfflor. 

Tack å god natt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0