Spar pengar

Nu ska jag lägga på ett kol å spara lite extra pengar. Drog igång ett nytt sparkonto på westra wermlands sparbank för 3måmader sen å det går bra, nu ska jag börja vardagsspara oxå. Varje gång jag drar korten (ICA och Visa) ska jag ta på 20kr över å stoppa den i sparbössan. Jag drar inte kortet så många gånger per månad (ska snabbräkna lite)
12ggr i maj drog jag Visat och 6ggr icakortet vilket blir 360kr om jag hade sparat på detta sätt. Men vissa affärer kan inte höja summan så man får kontanter i handen så jag räknar nog med hälften av ggr. Men då kanske man ska höja summan till det dubbla för ca400kr /mån i spar (utöver det jag redan sparar) är ju kalasbra. Men jag vill inte att mina småinköp tex mjölk å bröd ska kosta dubbelt så mycket utan jag vill helst höja summan på lite dyrare köp så det inte riktigt märks att man tagit ut extra. Men det e ju en vanesak oxå. Vi får se.

Såhär försöker jag spara varje månad:
500:- till bolånet (istället för att amortera än så länge)
500:- Leo
1000:- vanligt spar. Till framtiden och oförutsedda utgifter.
Vissa månader går det å andra inte å ibland får jag "låna tillbaka" pengarna. Men så e det.

Och 2000kr på spar e mellan 14 och 20 % av alla mina inpengar på en månad. Ganska mycket tycker jag. Men det funkar ju :-)

Å för att jämföra så ligger min hyra (utan el, hemförsäkring) på mellan 33 och 47 % (det beror ju på vad jag får ut på en månad. Under sommaren kommer jag inte att vara rik utan få ut mellan 10000 :- och 13000:- med underhåller, barnbidraget och bostadsbidraget inräknat. )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0