bilbarnstol ..

usch jag blir illa till mots .. lite bakgrunds info .. har flyttat in en ny familj på min gård, de har renoverat länge men verkar nu ha flyttat in. de har ett barn ca 2 år å ett ca 13 år .. har bara sett mamman i familjen inte pappan. hon kör en liten bil.

de åker till dagis (?) vid 9 varje morgon, precis då jag går till dagis med leo. vi har hejjat några gånger. hon verkar trevlig och hejjar tillbaka.
när de tagit bilen några gången blev jag nyfiken, (ligger i människans natur) så när jag gick förbi hennes bil en dag så kollade jag in i den .. kunde inte låta bli då den stod nästan bredvid mitt hus å man går förbi den när man går till mitt garage, den står nästan alltid där

(ja jag lindar in historien för jag gillar inte att outa folk eller vara otrevlig eller snacka skit men jag mår dåligt över hur jag ska lösa situationen eller om jag ens behöver bry mig)

iaf så såg jag ingen bilbarnstol i bilen. tänkte att hon tar väl ut den varje gång då, lägger den i bagage eller nåt för jag har aldrig sett henne bära på annat än barnet eller kassar fån ica.

imorse såg jag dock hur de gör när de åker bil.

det äldre barnet har det yngre i famnen ...
finns det nåt värre? e det inte lag på bilbarnstol??? vem har bälte på sig? eller e bältet över båda? hur bra är det?

nu till mitt dilemma då .. ska jag säga nåt? lämna en lapp på bilen? plinga på? råka stöta in i henne? (tänk om hon inte pratar svenska)

om det händer nåt då? att de krockar, åker av vägen eller blir påkörda, blir barnet skadat då kommer ju jag känna mig medskyldig ..

hjälp ..



I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet.
Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde.
Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i taxi. Vid färd i taxi får barnet inte åka i framsätet.
Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0