fördomar

när man sitter i kassan så som man gör när man jobbar i kassan på en mataffär (döh) så möter man en massa massa olika människor:
invandrare
pensionärer
utlänningar
svenskar
mammor
pappor
barn
ungdomar
alkisar
snattare

jag trodde att jag skulle tycka de var jobbigt med massa olika sorters människor, att förstå dem rent språkmässigt och kroppsspråkmässigt. har ni tänkt på att pensionärer har ett visst kroppspråk och ett visst förhållningssätt till andra människor. utlänningar ett annat och ungdommar ett tredje.

jag trodde även att jag skulle känna fördomar mot kvinnor med burka (ni vet sån heltäckande dräkt som även skyler ansiktet) men när det igår kom in en kvinna med en barnvagn och hennes man så kände jag bara kärlek.
man lixom såg på mannen att han respekterade kvinnan och även om det var han som "styrde" så märktes det så väl på hans kroppsspråk att det var kärlek i luften. kan inte riktigt förklara men min fördom är ju att dessa kvinnor är förtryckta och blir illa behandlade. jag har nog fel. jag hoppas att jag har fel.

det är ganska kul när de kommer in ett gäng med ungdomar som köper en cola (eget märke) var och betalar med kort. "4 kr tack" "ja jag tar det på kortet"
haha .. om de kommer in 5 ungdomar så köper 3st en cola och 1st en cola OCH en godis, den sista köper inget alls.

jag har alltid känt avsmak för alkisar. sett dem som snattare, oärliga och äckliga. visst finns det säkert sånna som passar in på denna beskrivning fast nu vet jag att om man pratar med dem så märker man att de är människor oxå. människor som vill kallprata om väder och ekonomin.
det här jobbet e nog ganska bra för min personliga utvecklig faktiskt.

igår gick jag inte till jobbet med glädje men idag känns de faktiskt bättre.



när vi ändå pratar människor så måste jag skriva nån rad om min kollega ahijt (stavning?) som jag även stänger med ikväll.
helt underbar rättfram människa. gillar att han berättar när jag gör nåt fel, men inte på ett kritiskt sätt utan bara en vägledning hur det ska göras lixom. även om han e stressad så försöker han lära mig saker. även om jag plingar på honom (plingar man så kommer nån springandes, oftas ahijt) femtielva gånger så kommer han med ett leende.

som sagt, det ska bli kul att gå till jobbet idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0