Ang att vara gravid

Fick en kommentar ang förra inlägget som jag måste svara på.

Hej. Hittade hit för ett par månader sedan och fastnade. Tycker att du verkar så otroligt duktig och stark i allt du tar dig för1 Men att kommentera är egentligen inte min grej... Dock kunde jag inte låta bli nu när jag såg det här matinlägget. Det är som så att jag precis tagit reda på att jag är gravid, och tänkte om du som skapligt nyligen gått igenom en graviditet har nå tips på bra sidor att läsa på nätet? Jag är helt lost, ingen av mina vänner här barn än...

först måste jag skriva att de känns knappt att jag varit gravid. har jag de? shit .. jag minns knappt nåt asså .. jag minns fikat med julia och besöken i väse. å all stress med flytten.
men frågan var ju vart jag fick min info från.

personligen är jag sån som vill ha information på papper (tex har jag aldrig e-faktura utan jag vill ha pappersfaktura) så jag har läst en massa (begagnade) gravid tidningar. finns bland annat på bvc har jag märkt. att låna för stunden .. eller mvc men där har jag inte läst dom. :p men köp på affärn finns 2-3olika varianter som de står mest lika i men jag skulle köpt alla ändå för man kan ju missa nåt.

min fråga till N är: är du ensam eller är ni två om graviditeten? (snart 3) :P om man e ensam behöver man finna annan sorts information om vissa saker. tex om f-kassan som är en djungel (även om man e 2). läs allt på hemsidan på f-kassan så fort som möjligt för dina tankar kommer att vara fyllda med spänning och förväntan inför barnet när de börjar närma sig. gå på informationsträffar på f-kassan, de gav mig lite mer kött på benen (eller vad säger julia?)

om man ska föda ensam så måste man börja tänka igenom hur man vill ha de. doula? finns nån som kan skjussa till sjukan när de e dax? eller kanske snitt?

bry dig inte om kläder så himla mkt till bäbisen just nu, bry dig om dig själv istället.

läs på livsmedelsverket ang vad för mat du ska käka eller ännu viktigare INTE käka. skit i om du går upp i vikt, de e ju en bra ursäkt att vara gravid! jag gick upp 30kg!!! (å ändå vägde ungen bara 3.8kg när han kom ut)
längta inte efter järntabletterna som man måste käka (de flesta iaf) utan börja redan nu att göra en vana att käka järnrikmat så slipper du dem ett tag ..

(jag vet att frågan var vilka hemsidor du "ska" läsa men jag kände mig inspirerad att skriva av mig om mina erfarenheter ang graviditet oxå. har nog aldrig gjort de. mest julia som fått höra mina kloka tips innan ;) å om du vill korrespondera mer så finns jag på min mail [email protected])

om saker att skaffa till bäbisen så tänk praktiskt. jag e ingen som gillar att gå på promenader så jag gissade att jag inte skulle gå så mycket när jag fått barn heller så jag skaffade mig en billig vagn (men ny och bra för mig) och där sparde jag lite pengar som jag lagt på annat. allt behöver inte vara nytt.
spjälsängen fick jag av en bekant och med lite färg och nya skruvar ser den som ny ut, galet gratis. (nästan iaf) :P

jag följde min graviditet på www.gravid.se vecka för vecka men tyckte att deras information var dålig. 

som sagt så surfade jag nog inte så mkt ang graviditet utan mest för själva bäbisen och tiden efter graviditeten.
om jag undrade nåt så tog jag upp de med barnmorskan på mvc (eller med brorsans tjej linda som förövrigt e i umeå och ska plugga till barnmorska) :P

jag e ganska avspänd när de gäller allt i livet, stressar inte upp mig å så utan tar de som de kommer så jag hetsade inte upp mig så mkt om de var nåt jag undrade på i grav. de mesta e ju normalt och om jag blev oroligt så googlade jag symtomen :p haha .. dagens informationssamhälle ..

dock läs allt du får av barnmorskan. en å två ggr. spar allt. kan bli att du kommer på en fråga lite senare och vet att du läst de nånstans å då finns de ju där i högen med papper :P



ojoj, som vanligt har jag skrivit alldeles för mkt för att orka läsa igenom och kontrollera vad jag skrivit egetnligen. babbligt som vanligt. :)

komihåg att ta allt man läser om graviditet med en nypa salt. passar de in på just dig? hetsa inte upp dig över att de inte stämmer till 100% på dig och försök å sätt fakta i din livssituation.

förresten har jag ett sista råd!!! klipp inte av dig håret!!!! de e bara hormonerna som vill det.



summan
Livsmedelsverket
Gravid.se
Försäkringskassan

vill du ha yttligare tips om bäbisprylsidor har jag massor med sånna på lager med! :P men de e inte viktigt just nu i graviditeten ju.


v.9 - v.25 - v.37


ULbild v18 - Jag å MC - Magen 2v efter snitt



jag har å andra sidan massa frågor :P
hur långt gången?
hur känns det?
planerat?
bor ni bra eller behöver ni flytta?
hur har ni det ekonomiskt?
kontaktnät? föräldrar?
hur gammal är du?
vem är du? :P :)



så nu har jag skrivit av mig babbligt å dant som vanligt. kommer snart med ett "vanligt" inlägg :p



förresten så e de ju några fler som har nya barn som läser min blogg, har ni nåt att tillägga och tipsa om?

Kommentarer
Postat av: Julia

www.vardguiden.se De har bäst info och många andra sidor som gravid.se mm har tagit info från vårdguiden i tex graviditetskalendern. Det finns massa bra saker där! Jag var inte så mycket för föräldraforum och annat så den sidan passade mig. Praktiskt och inga rosa moln.



Ja! Klipp dig inte!!!! (Gjorde samma som Sara och klippte mig. Sämsta beslutet under de 9 månaderna.)

2009-09-01 @ 09:20:31
Postat av: Jenny

Jag kan ju bara säga att det dummaste man kan göra är att sitta på en massa forum, typ familjeliv, där man bara får höra en massa skräckhistorier och moralpredikningar om allting. Det gör jag visserligen fortfarande mest för att det är underhållande att se vilka galningar det finns, men nu tar jag allt med en nya salt.



I övrigt läste jag också mest det som jag fick på MVC, boken man fick var rätt bra tyckte jag. Lagomt med information.



Jag önskar att man hade fått mer information om den första tiden hemma med bebis och att det kan vara krångligt med amningen. Det tycker jag att man fick extremt dålig info om. Iaf jag...

2009-09-01 @ 16:16:05
URL: http://ynnejj.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0