recept på grytan

på begäran (?) så kommer receptet på grytan.

har serverat den för första gången till leo idag. och vilken hit!!!! han som nästan bara vill ha burkar men detta slukade han med god aptit!

perfekt mängd med "sås" att blanda ner pastan i blev det oxå.


gryta:
120g kålrot
2st stora morötter
1st lök
500g krossade tomater
1msk tomatpure
1st köttbuljongtärning
1st vitlöksklyfta
msk paprika pulver
tsk svartpeppar
tsk timjan
400g grytbitar, nötkött

hacka löken och lägg den med de krossade tomaterna i en gryta/stor kastrull och låt det koka upp. tillsätt sedan buljongtärning, peppar, paprikapulver, timjan, pressad vitlök och tomatpure.
skär köttet i ca ½cm x ½cms tärningar, lägg det i grytan (utan att bryna dem) med allt de andra och låt koka en timme. efter 30min tillsätt kålrot och morötter som är skurna i små tärningar, i lagom storlek för bäbisen att tugga på.
efter en timme, smaka av. ev mer vitlök och peppar. späd med vatten om den blir för tjock. sammanlagt hade jag nog i ca ½liter vatten (men då hade jag inget lock)
smaka på morötterna och kålroten om de e färdiga annars koka längre. jag kokade min i 2½timme sammanlagt.


å förresten så käka jag oxå av grytan .. kanon god :p


Kommentarer
Postat av: Jenny

ja blir kanske något sånt, eller nån paj av något slag. det är också enkelt att göra. =)



när ska vi ta den där svängen till öppna förskolan då? kan du nästa vecka?

2009-11-30 @ 15:31:13
URL: http://ynnejj.blogspot.com
Postat av: Cissi

Vilken julig blogg du har fixat :-)

Låter som mumma det där, kanske ska ta och testa dte ngn dag. Hoppas allt är bra!

kraam

2009-11-30 @ 20:27:46
Postat av: Jenny

jo vi får nog nästan köra med gröt, den älskar han ju. tyckte bara att det kändes som att det räckte med en gång om dan men huvudsaken är väl att han äter nåt.



jag tror också att nattmål vanligtvis bara är en vana, men tror inte det i vårat fall. han har ju alltid sovit hela nätterna nästan men nu när han inte tar flaskan på dagarna så äter han mycket mindre och då tar han igen det på nätterna istället. det har blivit lite bättre sen vi började ge honom välling på kvällen istället för ersättning, antar att han blir något mättare av det.



har försökt ge honom macka, men han gillar inte riktigt bitarna än. och frukt går sådär. ger du vanlig yoghurt till leo? fast han är ju äldre än elliot också. man ska väl inte ge så mkt mjölkprodukter innan de börjar bli upp mot ett år.



vad sägs om tisdag nästa vecka?

2009-11-30 @ 21:36:55
URL: http://ynnejj.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0